-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Kerstvlucht met de Pelikaan

18 december 1933

18 december 1933 is een belangrijke datum in de Nederlandse luchtvaartgeschiedenis. Het was namelijk op deze datum dat een driemotorige Fokker F-XVIII uit Nederland vertrok en vier dagen, vier uren en 40 minuten later aankwam in Batavia, Nederlands-Indie.

Het vliegtuig was uitgerust met drie Pratt & Whitney Wasp TD1 motoren, elk voorzien van 550 pk. Aan boord konden zestien passagiers plaatsnemen welke met een snelheid van circa 200 km/u richting Azië werden gevlogen. Het vliegbereik van 1500 kilometer was voor deze tijd zeer groot. Hierdoor was het mogelijk om minder tussenstops te maken. Het vliegtuig kwam voort uit de Fokker F.XVII. Onder andere de romp werd veranderd wat zorgde voor minder weerstand en hiermee een groter vliegbereik en hogere kruissnelheid. DIt leidde tot enkele orders voor de Fokker F-XVIII waaronder van KLM dat vijf machines bestelde. 

Op 18 december 1933 stond een Fokker F-XX gereed om in recordtijd naar Batavia te vliegen. Tijdens het warmdraaien trad een ernstige motorstoring op waardoor de Fokker F-XVIII gereed moest worden gemaakt. De PH-AIP met de bijnaam Pelikaan werd hiervoor gebruikt. Onder leiding van gezagvoerder Iwan Smirnoff werd de vlucht in recordtijd afgelegd. Ook de terugvlucht, die enkele dagen later begon, werd in recordtijd afgelegd. Zelfs sneller dan de heenreis. Toen het vliegtuig op 30 december op Schiphol landde, stonden 20.000 toeschouwers het vliegtuig op te wachten.

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy