-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in Register

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *

Airbus A318

Airbus A318 British Airways (C) Ruud Bouwknegt
(C) Ruud Bouwknegt

 
Fabrikant

Codes
ICAO: A318
IATA: 318
Eerste vlucht
15 januari 2002
Status
In productie
Aantal gebouwd
80
Aantal operationeel
80

De Airbus A318 is de kleinste versie uit de succesvolle A320-familie waarvan de ontwikkeling in 1988 begon. Hoewel de A320 voor vele maatschappijen een zeer geschikt vliegtuig was, kwam Airbus al snel met de kleinere A319 en de grotere A321. Sommige klanten, waaronder Air France, vroegen Airbus om een vliegtuig dat net iets kleiner was dan de A319. Hierop ontwikkelde Airbus de A319M5. Al vrij snel werd deze naam echter aangepast in A318. Dit nieuwe vliegtuig is in staat om maximaal 132 passagiers over een afstand van 5700 kilometer te vervoeren. Net als de andere typen uit de A320-familie, deelt de A318 dezelfde cockpit, waardoor piloten alle vier de typen zonder restricties mogen besturen.

Op 15 januari 2002 koos het prototype voor de eerste keer het luchtruim. Al vrij snel was dit type gecertificeerd voor beide motoren. Het is voor klanten mogelijk om de CFM56 te bestellen die ook beschikbaar is voor de andere vliegtuigen uit deze familie. Verder hebben klanten de keuze uit de Pratt&Whitney PW6000 motor. Deze laatste verbruikte meer brandstof dan door de leverancier werd beloofd en dit had een negatieve invloed op de prestaties. Door de problemen met deze motor, maakte vloog het prototype pas in 2002 voor de eerste keer. De eerste vlucht vond plaats vanaf de Duitse luchthaven Hamburg Finkenwerder. De eerste levering vond plaats in 2003, aan het Amerikaanse Frontier Airlines en Air France. Daarnaast vliegen ook Tarom (4 stuks) uit Roemenië en Avianca (18) uit Colombia met deze versie. Britse Airways plaatste ook een order voor de kleinste telg uit deze succesvolle familie en zet deze machines, voorzien van 32 stoelen in Business Class, in op vluchten vanaf Londen City naar New York. Er zijn slechts 80 machines geleverd waarvan circa 30 voor individuele bedrijven die de A318 inzetten als zakenjet.

Door de lage verkopen, heeft Airbus besloten om geen geld te steken in verdere ontwikkeling van de A318. Dit betekent dat er geen New Engine Option (NEO) zal worden aangeboden voor de A318, in tegenstelling tot de grotere varianten.

Technische gegevens

Afmetingen
  • Lengte: 31,45 m
  • Spanwijdte: 34,09 m
  • Hoogte: 12,56 m
Prestaties
  • Plafond: FL390 / 11.890 m
  • Kruissnelheid: 900 km/u
  • Vliegbereik: 2700 - 3300 km
Aandrijving
  • Aantal motoren: 2
  • Soort motoren: CFM56, PW6122
Accomodatie
  • Maximaal 117 passagiers in één klasse
Kenmerken
  • Twee motoren
  • Twee deuren aan elke zijde
  • Een nooduitgang op de vleugels
  • Driehoekige winglets
  • Landingsgestel bestaat uit zes wielen

Airbus A318Ruud Bouwknegt

Huidige gebruikers
Luchtvaartmaatschappijen die vliegen met de Airbus A318:

Air France

Avianca

British Airways

 LATAM Chile

TAROM - Romanian Air Transport

Historische gebruikers
Luchtvaartmaatschappijen die hebben gevlogen met de Airbus A318:

Frontier Airlines

LAN Airlines

Mexicana de Aviacion

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy