-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in Register

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *

Baade B-152

Baade 152
(C) Wikipedia

 
Fabrikant
Codes
ICAO: Geen
IATA: Geen
Eerste vlucht
4 december 1958
Status
Ontwikkeling gestaakt
Aantal gebouwd
3
Aantal operationeel
0

De Dresden 152 is een passagiersvliegtuig met vier motoren en hooggeplaatste vleugels. De eerste vlucht werd op 4 december 1958 uitgevoerd. De Dresden 152 (ook wel BB-152, naar de constructeurs Baade en Bonin, genoemd) was het eerste Duitse passagiersvliegtuig met straalaandrijving. Het ontwerp van dit toestel was gebasseerd op een militaire constructie die voormalige medewerkers van Junkers onder leiding van Brunolf Baade in de Sovjet-Unie hadden ontwikkeld. Vanaf 1958 werden in Dresden drie prototypes gebouwd. Het eerste prototype crashed en daardoor raakte het project ver achter op schema. Met het tweede prototype werden nog testvluchten gemaakt maar het derde prototype kwam nooit van de grond.

De serieproductie, die in 1961 begon en eindigde, leverde geen enkel toestel op waarmee gevlogen kon worden. De Sovjet-Unie trok haar aanvankelijk koopoptie in en ook andere landen en luchtvaartmaatschappijen zagen af van hun bestelling.

Technische gegevens

Afmetingen
  • Lengte: 31,40 m
  • Spanwijdte: 26,30 m
  • Hoogte: 9,00 m
Prestaties
  • Plafond: Onbekend
  • Kruissnelheid: 920 km/u
  • Vliegbereik: 2000 - 2500 km
Aandrijving
  • Aantal motoren: 2
  • Soort motoren: Pirna 014
Accomodatie
  • Maximaal 60 passagiers in één klasse
  • Maximaal 40 passagiers in twee klassen
Accomodatie B-152 II:
    Maximaal 72 passagiers in één klasse
  • Maximaal 48 passagiers in twee klassen
Kenmerken
  • Twee motoren
  • Landingsgestel onder de romp, twee steunwielen aan uiteinden van de vleugel
  • Geen bewaarde vliegtuigen

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy