-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in Register

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *

Avro York

Avro York BOAC (C) Jack McKillop
(C) Jack McKillop

 
Fabrikant
Codes
ICAO:
IATA:
Eerste vlucht
5 juli 1942
Status
Niet meer in productie
Aantal gebouwd
259
Aantal operationeel
0

De Avro York is een Brits transportvliegtuig die is afgeleid van de Tweede Wereldoorlog Lancaster zware bommenwerper, die werd gebruikt in zowel militaire als civiele taken tussen 1943 en 1964. De ontwikkeling van de Avro York begon in 1941. De productie werd uitgevoerd met hoop dat er een aantal verkocht werden aan Royal Air Force en in de naoorlogse civiele vliegtuig markt. Het prototype, de LV 626, werd samengesteld door de experimentele vlucht afdeling van Avro bij de Ringway luchthaven van Manchester en vloog voor het eerst vanaf daar op 5 juli 1942. Het toestel heeft ten opzichte van de Lancaster een groter rompoppervlak.

De eerste civiele Avro York, oorspronkelijk gebouwd voor de Britse luchtmacht (RAF) als MW 103, werd in februari 1944 vanaf de luchthaven in Manchester overhandigd aan British Overseas Airways Corporation (BOAC). In de RAF Transport Command dienst, werd de York gebruikt op de Engeland-India route. In totaal werden er 259 Avro Yorks gebouwd waarvan één prototype, 50 civiele en 208 militaire types. Naast dat het vliegtuig in de oorlog werd gebruikt als gevechtsvliegtuig werd het vliegtuig ook in de oorlogsjaren gebruikt als VIP-transportvliegtuig. In de naoorlogse jaren, gebruikte BOAC de Avro Yorks op hun route vanaf Cairo naar Durban , die eerder werd bezet door de Shorts vliegboten.De vliegtuigen werden ook gebruikt door de British South American Airways (BSAAC) op hun routes naar het Caribisch gebied en Zuid-Amerika. Na de verwijdering door BOAC en BSAAC, werden hun Yorks vloten aangekocht door diverse Britse onafhankelijke luchtvaartmaatschappijen en geopereerd voor zowel passagiers-en vrachtvluchten. Deze vliegtuigen werden veel ingezet voor lange vluchten naar bijvoorbeeld Jamaica. De laatste Avro Yorks werden buiten dienst gezet door Skyways en Dan Air in 1964. In 1950 werd de Avro York geïntroduceerd als een vrachtschip door Associated Airways. Ten minste een van de Yorks, CF-IS, werd behouden, en was in dienst bij Transair.

Technische gegevens

Afmetingen
  • Lengte: 23,90 m
  • Spanwijdte: 31,10 m
  • Hoogte: 5,00 m
Prestaties
  • Plafond: FL230 / 7000 m
  • Kruissnelheid: 480 km/u
  • Vliegbereik: 4800 km
Aandrijving
  • Aantal motoren: 4
  • Soort motoren: Rolls-Royce Merlin 24 V12
Accomodatie
  • Maximaal 56 passagiers in één klasse
Kenmerken
  • Vier motoren
  • Hooggeplaatste vleugels
  • Niet intrekbaar landingsgestel
  • Geen toestellen meer vliegwaardig
  • Slechts enkele bewaarde machines in musea

Historische gebruikers
Luchtvaartmaatschappijen die hebben gevlogen met de Avro York:

Aerolineas Argentinas

BOAC - British Overseas Airways Corporation

Dan-Air

Middle East Airlines

South African Airways

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy