-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in Register

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *

Antonov An-2

Antonov An-2 Colt
(C) Sieds

 
Fabrikant

Codes
ICAO: AN2
IATA: Geen
NAVO: Colt
Eerste vlucht
31 augustus 1947
Status
Niet meer in productie
Aantal gebouwd
± 18.000
Aantal operationeel
± 200

De An-2 is een eenmotorige tweedekker. Het vliegtuig werd ontwikkeld op verzoek van het Russische ministerie van landbouw. Het toestel was ontworpen door Antonov Design Bureau tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het vliegtuig maakte de eerste vlucht op 31 augustus 1947. Het jaar erop was het toestel gecertificeerd en begon de serieproductie.

Het toestel was voorzien van een 1000 pk krachtige motor. Deze zorgde voor een maximumsnelheid van 260 kilometer per uur. Al snel bleek dat de An-2 Colt een gat in de markt had opgevuld. Er werden honderden machines besteld in verschillende versies. De basisversie, de An-2P werd al snel overspoeld door allemaal andere versies zoals de An-2S, de An-2PK (VIP versie) de An-2M (een sproeiversie voor weilanden), de An-2PR (bedoeld voor TV-zenders), de An-2TD (geschikt voor parachutisten), de An-2S (een ambulance) en de An-2TP (bedoeld voor het besproeien van weilanden). Bovendien was het ook mogelijk om de An-2 te voorzien van drijvers (An-2M) of skies (An-2ZA). Deze laatste kon bovendien grotere hoogtes bereiken. In China werd de An-2 in licentie gebouwd als Y-5 door Nanchang. Later werd Nanchang overgenomen door SAMC. De Y-5 werd verkocht vanaf 1957 aan onder andere Albanië, China en Noord-Korea. In Polen bouwde PZL Mielec vanaf 1960 de Colt onder dezelfde naam. Ruim 18.000 An-2s zijn gebouwd toen de productie in 1965 werd gestopt.

Na de val van het Communisme werden veel machines afgedankt. Veel werden opgekocht door bedrijven uit het Westen. Vooral in de Verenigde Staten en Canada wordt zij nog veel ingezet. Een poging om de An-2 te verbeteren door een digitale cockpit en een turbopropmotor in te bouwen liep op niks uit. Slechts een prototype werd gebouwd.

Het grote succes achter de An-2 was de eenvoudige besturing en het weinige onderhoud wat het vliegtuig nodig had. Bovendien de veelzijdigheid en de hoeveelheid taken waarvoor de machine geschikt voor was, heeft mede bijgedragen aan het succes. De Colt is nog steeds in gebruik bij verschillende strijdkrachten. Ook zijn er tientallen machines vliegwaardig gehouden waarmee airshows worden bezocht.

Technische gegevens

Afmetingen
  • Lengte: 12,90 m
  • Spanwijdte: 18,20 m
  • Hoogte: 4,20 m
Prestaties
  • Plafond: FL147 / 4500 m
  • Kruissnelheid: 250 km/u
  • Vliegbereik: 900 km
Aandrijving
  • Aantal motoren: 1
  • Soort motoren: Shvetsov Ah-62
Accomodatie
  • Maximaal 12 passagiers in één klasse
  • Maximaal 1500 kg vracht 
Kenmerken
  • Eén motor
  • Vierbladige propeller
  • Dubbele vleugels
  • Staartwiel 

Historische gebruikers
Luchtvaartmaatschappijen die hebben gevlogen met de Antonov An-2:

Aeroflot

Interflug

Nagenoeg alle Antonov An-2 worden tegenwoordig door vliegclubs of particulier gebruikt.

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy