-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in Register

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *

Airbus A330NEO

Airbus A330-900NEO Avalon (Airbus)
(C) Airbus

 
Fabrikant

Codes
ICAO: A338 (A330-800)
ICAO: A339 (A330-900)
IATA: -
Eerste vlucht
2017
Status
In ontwikkeling
Aantal gebouwd
0
Aantal operationeel
0

De A330NEO is het nieuwste vliegtuig dat vliegtuigbouwer Airbus gaat ontwikkelen. Het is een verbeterde versie van de uiterst succesvolle A330 waarvan ruim 1000 machines zijn verkocht sinds de introductie ervan begin jaren '90. Het nieuwe vliegtuig wordt aangeboden in twee varianten, de A330-800NEO en de grotere A330-900NEO die als eerste zal vliegen. De A330NEO, waarbij NEO staat voor New Engine Option werd tijdens de Farnborough Air Show van 2014 geïntroduceerd en zal naar verwachting rond 2017/2018 voor de eerste keer het luchtruim kiezen.

Anders dan de naam -NEO- doet vermoeden, zal er een hele reeks verbeteringen worden doorgevoerd. Zo zullen de winglets door hetzelfde soort worden vervangen die ook bij de Airbus A350XWB zijn geïnstalleerd. Tevens zal Airbus ook een aantal aluminium onderdelen vervangen door lichtgewicht compositietmaterialen waardoor het vliegtuig aanzienlijk lichter is. De capaciteit zal ook iets hoger worden, mede doordat een nieuw rustgedeelte voor de bemanning in het ruim zal bevinden. De vliegtuigbouwer claimt dat de NEO ongeveer 14% zuiniger is meer passagier kan vervoeren en daarnaast een kleine 750 km verder kan vliegen. Klanten hebben geen keuze voor motor en Rolls-Royce zal de enige leverancier zijn voor een motor (Trent 7000). Voor passagiers zal ook het een en ander veranderen, zoals 3D inflight entertainment, WiFi en mood lighting voor een ontspannende reis.

Gedurende de airshow werden enkele orders bekend gemaakt, voornamelijk van leasemaatschappijen, maar ook AirAsia X en het Russische Transaero Airlines bestelden dit nieuwste type. Ook Hawaiian, één van de drie overgebleven klanten voor de kleinste versie van de A350 (de A350-800) bestelde de NEO en liet de order voor zes A350XWBs annuleren. Wel heeft zij nog de grotere -900 in bestelling staan. Vliegtuigbouwer Airbus verwacht dat het nieuwste toestel verder zal borduren op het succes van de A330 en aanzienlijke concurrentie zal veroorzaken met de 787 Dreamliner.

Technische gegevens

Afmetingen
  • Lengte: 58,82 m (A330-800NEO)
    Lengte: 63,69 (A330-900NEO)
  • Spanwijdte: Onbekend
  • Hoogte: Onbekend
Prestaties
  • Plafond: FL426 / 13.000 m
  • Kruissnelheid: Onbekend
  • Vliegbereik: 14.000 km (A330-800NEO)
    Vliegbereik: 11.900 km (A330-900NEO)
Aandrijving
  • Aantal motoren: 2
  • Soort motoren: Rolls-Royce Trent 7000
Accomodatie
    A330-800NEO
  • Maximaal 303 passagiers in twee klassen (20+273)
  • Maximaal 263 passagiers in drie klassen (12+36+205)
    A330-900NEO
  • Maximaal 450 passagiers in een klasse
  • Maximaal 345 passagiers in twee klassen (12+323)
  • Maximaal 305 passagiers in drie klassen (12+42+241)
Kenmerken
  • Twee motoren
  • Smalle winglets met een curve
  • Hoofdgestel heeft twee bougies met elk vier wielen
  • Toestel is in ontwikkeling

Airbus A330NEOAirbus

Toekomstige gebruikers
Luchtvaartmaatschappijen die de Airbus A330NEO hebben besteld:

 Air Lease Corporation - Lease

AirAsia X

Airberlin

Aircalin

Arkia Israel Airlines

 Avolon - Lease

Azul Brazilian Airlines

 CIT Leasing Corporation

Delta Airlines

Garuda Indonesia

Hawaiian Airlines

Iran Air

TAP - Air Portugal

Gerelateerde onderwerpen

Arkia plaatst bestelling voor vier A330-900NEOs

Delta bestelt A330NEOs en A350s

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy