-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in Register

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *

Antonov An-124

(C) Ruud Bouwknegt - An-124 Condor(C) Ruud Bouwknegt

 
Fabrikant

Codes
ICAO: A124
IATA: A4F
Eerste vlucht
26 december 1982
Status
In productie
Aantal gebouwd
± 75
Aantal operationeel
± 60

De An-124 Condor is een transportvliegtuig uit de zware categorie. Het vliegtuig heeft hooggeplaatste vleugels met vier motoren van elk 229 kN (23.400 kg stuwkracht per motor). Het toestel werd ontwikkeld als An-40, maar kreeg enige tijd later de huidige naam. De Condor kwam uit het tijdperk waarin ook de Amerikaanse C-5 Galaxy werd ontwikkeld. Het is daarom ook niet verwonderlijk dat zij hierop is gebaseerd. Op 26 december 1982 maakte het prototype haar eerst vlucht. Een tweede prototype dat werd gebouwd voerde alleen grondtesten uit. Bij de Paris Air Show van 1985 op Le Bourget, werd dit gigantische vliegtuig voor de eerste keer getoond aan het publiek. Zij brak enkele wereldrecords door een last van 171.000 kg naar een hoogte van ruim 10 kilometer te vliegen. Dit record werd gevestigd op 26 juli 1985. Hiermee liet Antonov zien dat dit type krachtiger was dan de Amerikaanse C-5. Het vliegtuig kwam in januari 1986 op de markt terecht en niet minder dan 150 vliegtuigen zijn verkocht.

Vanaf 1987 werden de An-22s, het grootste turbopropvliegtuig ter wereld, langzaam uit de omloop gehaald en vervangen door dit vliegtuig. Niet alleen de plaats van de vleugels is opmerkelijk, ook de structuur van het landingsgestel is allesbehalve normaal. Het hoofdgestel bestaat uit tien paren van elk twee wielen. Het hoofdgestel bestaat uit twee gestellen van elk twee wielen die naast elkaar zijn gemonteerd. Opmerkelijk hieraan is, dat deze hydraulisch in hoogte kunnen worden versteld. De laadklep aan de achterzijde en de scharnierende neus zorgen ervoor dat de Condor snel kan worden geladen en gelost. Het hydraulische neuswiel wordt lager gezet, zodat tanks en dergelijke eenvoudiger naar binnen kunnen rijden.

De An-124 kan mag maximaal 150.000 kilogram vervoeren. Dit kan bestaan uit helikopters, tanks of een andere vorm van vracht. Om het laden en lossen te vergemakkelijken, zijn twee hydraulische kranen in het plafond gemonteerd. Dit systeem was vanaf januari 2000 beschikbaar. Het toestel wordt gevlogen door twee vliegers, twee boordwerktuigkundigen, een navigator en een persoon voor de communicatie. Achter de cockpit is plaats voor een kleine 30 personen. Wanneer het vliegtuig zou worden gebruikt om parachutisten te droppen, kunnen maximaal 268 personen mee. Er is ook een mogelijkheid om 360 soldaten te vervoeren, waarbij het bovendek nog niet wordt gebruikt. De Condor heeft in de golfoorlog veel respect gekregen nadat zij 451 personen wist te evacueren.

Het vliegtuig is het grootste, in productie gebouwde, vrachtvliegtuig ter wereld. Een grotere versie is ook gebouwd, die bekend is als An-225 Mriya (droom). Dit vliegtuig heeft zes motoren en vrijwel dezelfde constructie.

Technische gegevens

Afmetingen
  • Lengte: 69,25 m
  • Spanwijdte: 73,30 m
  • Hoogte: 20,75 m
Prestaties
  • Plafond: FL394 / 12.000 m
  • Kruissnelheid: 825 km/u
  • Vliegbereik: 4500 - 15.700 km
Aandrijving
  • Aantal motoren: 4
  • Soort motoren: Inchenko D-18T
Accomodatie
  • Maximaal 360 soldaten
  • Maximaal 268 parachutisten
  • Maximaal 150.000 kg vracht
Kenmerken
  • Vier motoren
  • Hooggeplaatste vleugels
  • Neuswiel bestaat uit twee gestellen met totaal vier wielen
  • Scharnierende neus

Antonov An-124Ruud Bouwknegt

Huidige gebruikers
Luchtvaartmaatschappijen die vliegen met de Antonov An-124:

Antonov Design Bureau

Libyan Air Cargo

Volga-Dnepr Airlines

Historische gebruikers
Luchtvaartmaatschappijen die hebben gevlogen met de Antonov An-124:

Aeroflot

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy