-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in Register

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *

Aerospatiale British Aerospace Concorde

Concorde van Air France
(C) Fabien Campillo

 
Fabrikant
Codes
ICAO: CONC
IATA: SSC
Eerste vlucht
9 april 1969
Status
Niet meer in productie
Aantal gebouwd
20
Aantal operationeel
0

De Concorde is, hoewel vaak vergeten, niet het eerste operationele supersonische verkeervliegtuig. De Russische versie, de Tu-144 Charger was ongeveer twee maanden eerder. Echter, de Concorde bleef veel langer in dienst.

De Concorde werd in de jaren 60 ontwikkeld in samenwerking met Frankrijk (Aérospatiale) en het Verenigd Koninkrijk (British Aerospace). De eerste vlucht van het Franse prototype was op 2 maart 1969. Een maand later, op 9 april, vloog het Britste prototype. De Concorde werd ontwikkeld om mensen snel met de VS te verbinden en de vliegtijd te halveren (van ca. 6 uur naar 3 uur) door met een hogere snelheid te vliegen. Het vliegtuig vloog ver boven al het andere vliegverkeer en haalde, door haar aerodynamische vormen, 2x de snelheid van het geluid (Mach 2.0). De orders liepen op en bijna elke grote maatschappij wilde haar hebben. Maar de motoren waren niet zuinig en het vliegtuig kon door hoge prijzen vrijwel geen winst maken. Hierdoor besloten vrijwel alle maatschappijen hun orders te annuleren, op British Airways en Air France na. Singapore Airlines heeft ook nog enige tijd met een Concorde gevlogen, maar deze is nooit in haar bezig geweest.

Na 2000 ging het bergafwaarts met de Concorde. Op 25 juli 2000 crashte een Concorde van Air France. Het vliegtuig was opgestegen van Charles de Gaulle (Parijs) toen een stuk metaal van een DC-10 de band raakte en vervolgens de brandstoftank. Hierdoor verloor de Concorde brandstof dat direct in de motor werd verbrand. De Concorde kon geen hoogte meer maken en als een enorme vuurbal kwam ze terecht op een hotel waarbij alle 100 inzittenden omkwamen. Op de grond waren 4 doden en vele slachtoffer (klik HIER voor meer info over deze crash). Na de aanslagen van 11 september in New York, ging het nog slechter met de Concorde. In 2003 maakten Air France en British Airways bekend niet langer meer door te gaan vliegen met het vliegtuig. British Airways vloog tot oktober 2003 met dit legendarische vliegtuig.

Technische gegevens

Afmetingen
  • Lengte: 62,10 m
  • Spanwijdte: 25,56 m
  • Hoogte: 11,40 m
Prestaties
  • Plafond: FL600 / 18.300 m
  • Kruissnelheid: 2180 km/u
  • Vliegbereik: 6580 km
Aandrijving
  • Aantal motoren: 4
  • Soort motoren: Rolls-Royce Olympus 593 Mrk610
Accomodatie
  • Maximaal 128 passagiers in één klasse
  • Gebruikelijke configuratie: 100 passagiers in één klasse
Kenmerken
  • Vier motoren
  • Deltavleugels
  • Beweegbare neus 
  • Alle toestellen in musea

Historische gebruikers
Luchtvaartmaatschappijen die hebben gevlogen met de Aerospatiale British Aerospace Concorde:

Air France

British Airways

Gerelateerde onderwerpen

Ongeluk met de Concorde

Laatste commerciele vlucht van de Concorde

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy