-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in Register

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *

Airbus A300

A300-600R - (c) Ruud Bouwknegt
(C) Ruud Bouwknegt

 
Fabrikant

Codes
ICAO: A30B (A300B2/A300B4)
ICAO: A306 (A300-600)
IATA: AB4 (A300B2/A300B4)
IATA: AB6 (A300-600)
Eerste vlucht
28 oktober 1972
Status
Niet meer in productie
Aantal gebouwd
± 560
Aantal operationeel
± 40

De A300 is het eerste vliegtuig dat door Airbus Industries is ontwikkeld. Het vliegtuig was het eerste tweemotorige widebody ter wereld. Ze werd eind mei 1969 aangekondigd en zou plaats bieden aan circa 250 passagiers. Het vliegtuig was bovendien uitermate geschikt voor korte en middellange afstanden.

Er ontstonden verschillende versies, te beginnen met de A300B1 die op 28 oktober 1972 de eerste vlucht maakte. Twee jaar later, in november, werd zij afgeleverd. Maar al in 1973 maakte de verbeterde A300B2 haar maiden flight. Ook deze kwam in 1974 beschikbaar. Na dit type kwam de A300B4 die een echte verbetering had ondergaan. Dit vliegtuig had een aanzienlijk groter vliegbereik dan de voorgangers. Deze maakte haar eerste vlucht in december 1974 en kwam een jaar later op de markt. Dit type was bovendien ook het eerste succes van Airbus. Er werden 248 A300B4s gebouwd waarvan momenteel nog een kleine honderd operationeel zijn.

Na deze versie ontstond de A300-600 die herkenbaar is door de kleine, driehoekige winglets aan de uiteinden van de vleugels. Deze toepassing werd later hét kenmerk van Airbus. Deze winglets reduceren de weerstand aan de vleugels, waardoor het brandstofverbruik afneemt en het vliegbereik juist toe. Dit vliegtuig werd in december aangekondigd en kreeg op 16 december groen licht nadat er toezeggingen waren gedaan. Zij maakte als F-WZLR op 8 juli 1983 de eerste vlucht met twee Pratt & Whitney JT9D motoren van elk 250 kN. Het eerste productievliegtuig werd op 26 maart 1984 afgeleverd aan Saudi Arabian Airlines. Hierna ontstond ook nog een A300-600R die een nog groter vliegbereik had. Ook deze werd goed verkocht.

Een speciale vrachtversie werd gebouwd voor Airbus als Airbus A300-600ST Beluga. Dit vliegtuig heeft een verlaagde cockpit en een vergroot vrachtruim zodat een gehele romp van een A320 door de lucht kan worden vervoerd. Slechts vijf machines zijn gebouwd, die allen voor Airbus vliegen. Dit type is nooit op de markt gebracht.

Het vliegtuig gold als goede concurrent voor de Amerikaanse Boeing B767-200ER. Nadat Boeing een grotere variant hiervan op de markt bracht, te weten de Boeing B767-300, namen de verkoopcijfers af doordat dit type meer passagiers over een grotere afstand kon vervoeren. Het grote voordeel van de A300 (en later de kleinere A310) ten opzichte van de Amerikaanse concurrent was de grotere vrachtruimte. Deze bood plaats aan twee containers die naast elkaar konden worden opgesteld, bij de B767 kon slechts één container worden geplaatst.

De A300 was erg populair bij conventionele luchtvaartmaatschappijen. Nadat deze werden vervangen door modernere vliegtuigen, kregen zij een tweede leven als passagiersvliegtuig bij touroperators en maatschappijen die voornamelijk vakantievluchten uitvoeren. Maar ook deze maatschappijen hebben de A300s uiteindelijk grotendeels afgestoten. Zij zijn door Airbus omgebouwd tot vrachtvliegtuig.

Technische gegevens

Afmetingen
  • Lengte: 53,62 m (A300B2/A300B4)
    Lengte: 54,08 m (A300-600/A300-600R)
  • Spanwijdte: 44,84 m
  • Hoogte: 16,53 m (A300B2/A300B4)
    Hoogte: 16,62 m (A300-600/A300-600R)
Prestaties
  • Plafond: FL400 / 12.200 m
  • Kruissnelheid: 875 km/u
  • Vliegbereik: 3000 - 4000 km (A300B2)
    Vliegbereik: 5300 - 5600 km (A300B4)
    Vliegbereik: 4400 - 7700 km (A300-600R)
Aandrijving
  • Aantal motoren: 2
  • Soort motoren: Pratt & Whitney JT9D, Pratt & Whitney PW4158, General Electric CF6-80
Accomodatie
  • Maximaal 266 passagiers in twee klassen (26+240)
  • Maximaal 361 passagiers in één klasse
Kenmerken
  • Twee straalmotoren
  • Widebody
  • A300-600/A300-600R hebben driehoekige winglets

Airbus A300Ruud Bouwknegt

Huidige gebruikers
Luchtvaartmaatschappijen die vliegen met de Airbus A300:

Iran Air

Mahan Air

 Qeshm Air

Historische gebruikers
Luchtvaartmaatschappijen die hebben gevlogen met de Airbus A300:

Afriqiyah Airways

Air France

Air India

Air Jamaica

Air Niugini

China Airlines

China Eastern Airlines

China Northern Airlines

China Southern Airlines

Condor Flugdienst

Continental Airlines

Dan-Air

Egyptair

Emirates Airline

Garuda Indonesia

Iberia

Indian Airlines

Korean Air

Kuwait Airways

Libyan Airlines

Lufthansa

Luxair

Malaysia Airlines

Monarch Airlines

Olympic Airlines

Onur Air

Qantas

Qatar Airways

Royal Jordanian Airlines

SAS - Scandinavian Airlines

Saudia

Shaheen Air

Singapore Airlines

Thai Airways International

Transavia

Tunisair

Varig

Vietnam Airlines

Gerelateerde onderwerpen

Mahan Air stuurt laatste klassieke A300 met pensioen. Het toestel zal worden gesloopt

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy