-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in Register

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *

Antonov An-148

Antonov An-148 Rossiya (C) Ruud Bouwknegt
(C) Ruud Bouwknegt

 
Fabrikant

Codes
ICAO: A148
IATA: A81
Eerste vlucht
17 december 2004
Status
In productie
Aantal gebouwd
± 35
Aantal operationeel
± 35

De An-148 is een tweemotorig passagiersvliegtuig dat door Antonov Design Bureau is ontwikkeld. Het vliegtuig is het eerste toestel dat door Antonov als passagiersvliegtuig wordt ontwikkeld. Voorheen was de ontwikkeling altijd gericht voor de militaire luchtvaart. Het toestel is ontwikkeld om de oude Russische vliegtuigen voor de korte afstanden te vervangen (bijv. de Tu-134). Hoewel ze vrij veel overeenkomsten lijkt te hebben met de Do-328JET is het toch een geheel ander vliegtuig. Zo is de An-148 groter en goedkoper in onderhoud. De An-148 wordt aangedreven door twee motoren die zeer geluidsarm zijn. Dit is ook een reden om dit vliegtuig aan te schaffen zodat Russische maatschappijen weer in de Europese Unie mogen vliegen. Dit mag nu niet omdat de meeste Russische machines te veel lawaai maken.

De An-148 maakte de eerste vlucht op 17 december 2004. Twee jaar later was ze gecertificeerd en op 2 juni 2009 vloog Aerosvit Airlines haar eerste lijnvlucht ermee. Cubana was de eerste luchtvaartmaatschappij die de An-148 kocht. De standaardversie is de An-148-100 en biedt plaats aan maximaal 80 passagiers. In deze configuratie staan er vijf stoelen op één rij. De vliegtuigbouwer uit Oekraïne heeft enkele versies ontwikkeld die echter nog niet zijn gebouwd. Eén hiervan is een machine, speciaal voor luchtvaartmaatschappijen uit Siberië die is voorzien van een hoger startgewicht. Ook een An-148 met een grotere capaciteit (An-148-200) staat gepland, maar of deze zal worden gebouwd is nog niet bekend.

Technische gegevens

Afmetingen
  • Lengte: 29,13 m (An-148-100)
    Lengte: 34,36 m (An-148-200)
  • Spanwijdte: 28,91 m
  • Hoogte: 8,20 m
Prestaties
  • Plafond: FL410 / 12.500 m
  • Kruissnelheid: 870 km/u (An-148-100)
    Kruissnelheid: 855 km/u (An-148-200)
  • Vliegbereik: 3200 km (An-148-100)
    Vliegbereik: 3600 km (An-148-100ER)
    Vliegbereik: 2200 km (An-148-200)
    Vliegbereik: 3500 km (An-148-200ER)
Aandrijving
  • Aantal motoren: 2
  • Soort motoren: Ivchenko-Progress D-436-148
Accomodatie
  • Maximaal 80 passagiers in één klasse bij de 100-series
Kenmerken
  • Twee motoren (geplaatst onder de vleugels)
  • Licht gepijlde vleugel
  • Intrekbaar landingsgestel
  • T-staart

Huidige gebruikers
Luchtvaartmaatschappijen die vliegen met de Antonov An-148:

Air Koryo

Cubana

Ukraine International Airlines

Toekomstige gebruikers
Luchtvaartmaatschappijen die de Antonov An-148 hebben besteld:

Syrian Arab Airlines

Volga-Dnepr Airlines

Historische gebruikers
Luchtvaartmaatschappijen die hebben gevlogen met de Antonov An-148:

Rossiya - Russian Airlines

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy