-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in Register

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *

Antonov An-12

Antonov An-12 (C) Ruud Bouwknegt
(C) Ruud Bouwknegt

 
Fabrikant

Codes
ICAO: AN12
IATA: A12
NAVO: Cub
Eerste vlucht
16 december 1957
Status
Niet meer in productie
Aantal gebouwd
1248
Aantal operationeel
± 50

De An-12 is een viermotorig vrachtvliegtuig dat voor de eerste keer in 1958 vloog. De AN-12 kwam voort uit de An-10. Het toestel maakt gebruik van vier Kuznetsov NK-4 turbopropmotoren met elk een vermogen van bijna 4000 PK. Ze werd ontwikkeld voor de civiele markt als transportvliegtuig, maar bleek ook in de militaire sector een geschikte rol te kunnen spelen. Ze werd het standaard transportvliegtuig van de Sovjet-Unie in 1959 totdat ze in 1974 werd afgelost door de grotere IL-76 Candid. In China werd een productielijn opgezet door Shaanxi die het toestel bleef produceren als Y-8. Zowel de An-12 als de Y-8 vallen in dezelfde categorie als de Amerikaanse Lockheed C-130 Hercules.

Ruim 1150 machines zijn gebouwd in verschillende versies waarvan momenteel nog honderden in gebruik zijn. Er zijn vier hoofdversies gebouwd, te weten de Cub, de Cub-A, Cub-B, Cub-C en de Cub-D. De Cub is te herkennen aan een machinegeweer in de staart. Er werden ruim 350 van gebouwd waarvan 200 voor Aeroflot. Veel hiervan zijn na de val van de Berlijnse muur naar musea gegaan of verkocht. De Cub-B had twee radarkoepels (één onder de neus en één onder de romp ter hoogte van het landingsgestel). Er zijn slechts tien Cub-Bs gebouwd. De Cub-C is een soort EAWAC versie; dit type is volgebouwd met radarapparatuur en een glazen neus. De romp heeft enkele bobbels voor de radar. Ze werd in China in licentie gebouwd door Shaanxi als Y-8. Deze versie onderschijdt zich door krachtiger motoren (4250 pk). De prestaties zijn vrjiwel hetzelfde als de An-12. Later werd er met een An-12 een lijndienst geopend tussen Moskou en Parijs.

Als transportvliegtuig biedt ze plaats aan 90 volgepakte soldaten of 60 parachutisten die binnen één minuut het vliegtuig kunnen verlaten door de diverse uitgangen.

Technische gegevens

Afmetingen
  • Lengte: 33,10 m
  • Spanwijdte: 38,00 m
  • Hoogte: 10,53 m
Prestaties
  • Plafond: FL335 / 10.000 m
  • Kruissnelheid: 670 km/u
  • Vliegbereik: 3600 - 5700 km
Aandrijving
  • Aantal motoren: 4
  • Soort motoren: Ivchenko AI-20K
Accomodatie
  • Maximaal 90 soldaten
  • Maximaal 60 parachutisten
  • Maximaal 20.000 kg vracht
Kenmerken
  • Vier motoren
  • Hooggeplaatste vleugels
  • Hoofdgestel bestaat uit twee gestellen met elk vier wielen
  • Vaak een glazen koepel

Antonov An-12Ruud Bouwknegt

Huidige gebruikers
Luchtvaartmaatschappijen die vliegen met de Antonov An-12:

Silk Way Airlines

Historische gebruikers
Luchtvaartmaatschappijen die hebben gevlogen met de Antonov An-12:

Aeroflot

Antonov Design Bureau

Egyptair

Iraqi Airways

Moskovia Airlines

SriLankan Airlines

Uzbekistan Airways

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy