-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Antonov An-22

An-22 Antei van Aeroflot
(C) Gerard Helmer
 
Fabrikant

Codes
ICAO: AN22
IATA: /
NAVO: Cock
Eerste vlucht
27 februari 1965
Status
Niet meer in productie
Aantal gebouwd
+ 100
Aantal operationeel
< 10

De An-22 is een viermotorig vrachtvliegtuig dat in de jaren 60 werd ontwikkeld uit de kleinere An-12 Cub. Dit vliegtuig was eveneens uitgerust met vier motoren. Een groot verschil met de nieuwere An-22 was het feit dat elke motor twee propellers aandreef die beiden in een andere richting draaien. Daarnaast is de romp met bijna 25 meter verlengd en heeft het vliegtuig een steviger landingsgestel. Om het enorme vliegtuig goed manoeuvreerbaar te houden, werd de enkele staart vervangen door een dubbel staartvlak.

Het prototype maakte de eerste vlucht op 27 februari 1965 en kort hierop werd de serieproductie opgestart. In 1974 werd de productie beëindigd, nadat een kleine honderd machines zijn geproduceerd. De eerste versie van de Antheus had een glazen neus. Het vliegtuig, dat van de NAVO de codenaam Cock kreeg, was uitgerust met vier motoren van elk 15.000 PK. Hierdoor kon het toestel opereren met een snelheid van maximaal 740 km/u.

Aan boord was een bemanning van zes personen aanwezig; twee vliegers, een boordwerktuigkundige, een navigator, een telegrafist en een laadmeester. Daarnaast konden circa 30 passagiers plaatsnemen op het dek achter de cockpit. Door middel van een grote laadklep aan de achterzijde van het toestel konden vrachten snel worden geladen en gelost. Totaal mocht het vliegtuig een lading van 80.000 kilogram vervoeren.

Een An-22 werd zelfs omgebouwd tot vrachtvliegtuig voor extreme vrachten; er werden twee draagsteunen op de rug gemonteerd die vleugeldelen voor de An-124 Condor over een afstand van ruim 3000 kilometer vervoerde. Momenteel is nog een handjevol van 's werelds grootste turbopropvliegtuig vliegwaardig. Zo heeft Antonov Design Bureau één Antheus (ook de naam Anthei wordt gebruikt) in gebruik. Verder heeft de Russische luchtmacht een klein aantal van deze machines in dienst.

Technische gegevens

Afmetingen
  • Lengte: 57,92 m
  • Spanwijdte: 64,40 m
  • Hoogte: 12,53 m
Prestaties
  • Plafond: FL262 / 8.000 m
  • Kruissnelheid: 740 km/u
  • Vliegbereik: 5000 - 11.000 km
Aandrijving
  • Aantal motoren: 4
  • Soort motoren: Kuznetsov NK-12
Accomodatie
  • Maximaal 29 passagiers en 80.000 kg vracht
Kenmerken
  • Vier motoren
  • Dubbele propellers
  • Hooggeplaatste vleugels
  • Dubbel staartvlak
  • Hoofdgestel bestaat uit drie wielen achter elkaar. 

Huidige gebruikers
Luchtvaartmaatschappijen die vliegen met de Antonov An-22:

Antonov Design Bureau

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy