-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in Register

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *

Antonov An-26

Antonov An-26 Curl
(C) Henk Miedema

 
Fabrikant

Codes
ICAO: AN26
IATA: A26
NAVO: Curl
Eerste vlucht
19 augustus 1968
Status
Niet meer in productie
Aantal gebouwd
+ 1700
Aantal operationeel
± 450

De An-26 is een tweemotorig transportvliegtuig dat is ontwikkeld voor korte vluchten. Ze toont veel overeenkomsten met de An-24RT waarvan de productie in 1978 werd gestopt. Er waren toen 1100 exemplaren gebouwd. China kreeg licentierechten en bouwde dit toestel als Y7-100. Het toestel werd in de jaren 60 ontwikkeld en werd voor het eerst getoond op de Paris Air Show van 1969. Ze is in grote aantallen gebouwd en meer dan 1000 machines hebben de fabriek verlaten. Zij zijn afgeleverd aan minimaal 25 luchtmachten waaronder die van Hongarije, Polen, Slowakije en Tsjechië. Veel van deze, inmiddels ruim 30 jaar oude, vliegtuigen worden ook nu nog volop gebruikt.

De Oekraïense vliegtuigbouwer Antonov (destijds was het een provincie in de Sovjetunie), die verantwoordelijk is voor de bouw van dit veelzijdige vliegtuig, ontwikkelde eerste de An-26 Curl-A. Na een lange poos werd de productie van deze versie overgenomen door de An-26B (Curl-A), die in 1981 werd aangekondigd. Zij had krachtiger motoren en kon hierdoor een vracht van 5,5 ton meebrengen. Een An-26B Curl-B werd ook ontwikkeld maar werd geen groot succes. Deze versie is te herkennen aan antennes onder de romp. Naast deze standaardversies, waren er ook enkele ombouwversies. Zo hebben de luchtmachten van Angola en Mozambique de beschikking over An-26s met bommenrekken. Hoewel het vliegtuig na dertig jaar nog steeds prima weet te functioneren, neemt het aantal Curls toch langzaam af. Deze worden geregeld vervangen door tweedehands An-32s of door de CN-235.

De Curl is uitgerust met twee paar turbopropmotoren en hooggeplaatste vleugels die een robuust landingsgestel herbergen. De vleugels herbergen grote flaps, die ervoor zorgen dat het toestel binnen 800 meter in de lucht is. Door de grote laadklep aan de achterzijde van de romp kunnen vrachten snel worden geladen/gelost, wat haar uitermate geschikt maakt voor allerlei taken; van transportvliegtuig tot het droppen van parachutisten.

Technische gegevens

Afmetingen
  • Lengte: 23,80 m
  • Spanwijdte: 29,20 m
  • Hoogte: 8,58 m
Prestaties
  • Plafond: FL246 / 7500 m
  • Kruissnelheid: 440 km/u
  • Vliegbereik: 1100 - 2500 km
Aandrijving
  • Aantal motoren: 2
  • Soort motoren: Ivchenko AI-24VT
Accomodatie
  • Maximaal 40 passagiers in één klasse
  • Maximaal 24 stretchers
Kenmerken
  • Twee motoren
  • Hooggeplaatste vleugels
  • Vierbladige propellers
  • Laadklep aan achterzijde vliegtuig
  • Koepel aan bakboordzijde
  • Landingsgestel bestaat uit zes wielen

Antonov An-26Ruud Bouwknegt

Huidige gebruikers
Luchtvaartmaatschappijen die vliegen met de Antonov An-26:

Antonov Design Bureau

Cubana

Historische gebruikers
Luchtvaartmaatschappijen die hebben gevlogen met de Antonov An-26:

Aeroflot

Belavia

DHL Aviation

Lithuanian Airlines

LOT - Polish Airlines

MIAT Mongolian Airlines

TAROM - Romanian Air Transport

UTair Express

Yakutia Airlines

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy