-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in Register

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *

Airbus CN-235

CN-235 Marokkaanse luchtmacht (C) Sieds
(C) Sieds (foto is militaire C-295)

 
Fabrikant
Codes
ICAO: CN35
IATA: CS5
Eerste vlucht
11 november 1983
Status
In productie
Aantal gebouwd
± 270
Aantal operationeel
± 250

De ontwikkeling van deze tweemotorige hoogdekker begon in januari 1980 door Airtech, een samenwerking tussen het Spaanse CASA en het Indonesische IPTN. De CN-235 heeft een intrekbaar landingsgestel dat in de romp wordt opgetrokken. Ze werd ontwikkeld voor de civiele markt, maar verkocht op de militaire markt aanzienlijk beter. In 1981 begon men met het bouwen van twee prototypes, één werd gebouwd in Spanje en één in Indonesië. De Spaanse CN-235 vloog voor de eerste keer op 11 november 1983, het Indonesische prototype op 30 december 1983.

De launch customer was Merpati Nusantara Airlines, een luchtvaartmaatschappij uit Indonesië. Zij nam het eerste toestel in dienst op 1 april 1988. Airtech ontwikkelde meerdere versies, waaronder de CN-235-200. Dit type was op enkele punten sterk verbeterd en had ook betere aerodynamische eigenschappen. De CN-235-200 was vanaf maart 1992 leverbaar door CASA. IPTN verkocht het type pas in 1996 als CN-235-220. De series 300 had een hoger startgewicht en werd ontwikkeld op verzoek van de Royal Australian Air Force. Het project werd in 1998 geannuleerd.

Naast deze types ontwikkelde het bedrijf ook nog tal van andere versies, waaronder de CN-235MP (Maritime Patrol), De CN-235M (een militaire transportversie) de CN-235QC (een versie die snel is om te bouwen van vracht- naar passagiersvliegtuig) en de C-295. Deze laatste heeft een verlengde romp en is mede hierdoor een groot succes op de militaire markt. Een groot aantal regering heeft deze aangeschaft waaronder Polen, Brazilië, Finland, Spanje, Portugal en Venezuela. Deze versie is door CASA ontwikkeld.

Technische gegevens

Afmetingen
  • Lengte: 21,40 m
  • Spanwijdte: 25,81 m
  • Hoogte: 8,18 m
Prestaties
  • Plafond: FL300 / 9165 m
  • Kruissnelheid: 510 km/u
  • Vliegbereik: 800 - 4300 km
Aandrijving
  • Aantal motoren: 2
  • Soort motoren: General Electric CT79C
Accomodatie
  • Maximaal 45 passagiers in één klasse 
  • Maximaal vijf ton vracht
Kenmerken
  • Twee motoren
  • Hooggeplaatste vleugels
  • Intrekbaar landingsgestel
  • Laadklep aan achterzijde vliegtuig (alleen militaire versie)  

Historische gebruikers
Luchtvaartmaatschappijen die hebben gevlogen met de Airbus CN-235:

Binter Canarias

Merpati Nusantara Airlines

Huidige gebruikers
Krijgsmachten die vliegen met de Airbus CN-235:

Brunei - Luchtmacht

Burkina Faso - Luchtmacht

Chili - Landmacht

Ecuador - Luchtmacht

Ecuador - Marine

Frankrijk - Luchtmacht

Ierland - Luchtmacht

Indonesie - Luchtmacht

Jemen - Luchtmacht

Kameroen - Luchtmacht

Maleisie - Luchtmacht

Marokko - Luchtmacht

Mexico - Marine

Pakistan - Luchtmacht

Saudi Arabie - Luchtmacht

Spanje - Luchtmacht

Thailand - Marine

Turkije - Luchtmacht

Turkije - Marine

Verenigde Arabische Emiraten - Marine

Verenigde Staten - Kustwacht

Verenigde Staten - Luchtmacht

Zuid-Korea - Luchtmacht

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy