-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in Register

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *

Beech 1900

Beech 1900D Great Lake Airlines (C) Ruud Bouwknegt
(C) Ruud Bouwknegt

 
Fabrikant
Codes
ICAO: B190
IATA: BE1
Eerste vlucht
3 september 1982 (1900C)
Eerste vlucht: 1 maart 1990 (1900D)
Status
Niet meer in productie
Aantal gebouwd
± 500
Aantal operationeel
± 450

De Beech 1900D is een tweemotorig turbopropvliegtuig, dat is afgeleid van de 1900C Airliner. Het vliegtuig is zeer geschikt is korte vluchten en kan op korte banen starten en landen. Het toestel heeft een relatief hoge romp met een stahoogte van 1,80 meter. De cabine is 1,37 meter breed waardoor een opstelling van 1-1 valt te realiseren. Hierdoor is plaats voor 19 passagiers. De bagage wordt via een vrachtluik aan de achterzijde van de romp geladen en gelost. Een deur met ingebouwde trap aan de voorkant van de romp zorgt ervoor dat passagiers snel het vliegtuig kunnen betreden en verlaten. Het vliegtuig heeft twee 954 kW krachtige turboprops gemonteerd. Deze bezorgen het vliegtuig een kruissnelheid van ongeveer 500 km/u. Hierbij kan een afstand van maximaal 2750 kilometer worden overbrugd. De brandstof wordt uit een tank van 2500 liter gehaald.

Het eerste prototype van de Beech 1900 maakte haar eerste vlucht op 3 september 1982. Drie prototypes werden gebouwd waarna een productielijn werd opgesteld. 248 1900C’s werden gebouwd. Begin maart 1989 vloog de verbeterde 1900D voor de eerste keer. Dit prototype was in wezen een aangepast 1900C. Deze nieuwe versie was te herkennen aan de winglets op de vleugels en het aangepaste hoogteroer, waar ook soort winglets op warden gemonteerd. In november 1991 ontving Mesa Airlines haar eerste vliegtuig. In 1997 werd een mijlpaal bereikt toen het bedrijf een licentiebouw afsloot met het Chinese Xian Aircraft Company (XAC). Na een kleine tien jaar bouwen, werd het 400e vliegtuig afgeleverd. Er is ook een militaire versie ontwikkeld, die bekend staat als C-12J. Zes van deze toestellen zijn door de Amerikaanse Landmacht besteld.

Technische gegevens

Afmetingen
  • Lengte: 17,63 m
  • Spanwijdte: 17,70 m
  • Hoogte: 4,72 m
Prestaties
  • Plafond: FL330 / 10.000 m
  • Kruissnelheid: 500 km/u
  • Vliegbereik: 2750 km
Aandrijving
  • Aantal motoren: 2
  • Soort motoren: Pratt & Whitney Canada PT6A
Accomodatie
  • Maximaal 19 passagiers in één klasse
Kenmerken
  • Twee motoren
  • Eén deur aan bakboordkant
  • Vrachtluik aan bakboorkant
  • Twee nooduitgangen op de vleugels
  • Lange neus
  • Neuswiel zit vrijwel helemaal vooraan
  • Beech 1900D heeft winglets

Beech 1900Ruud Bouwknegt

Huidige gebruikers
Luchtvaartmaatschappijen die vliegen met de Beech 1900:

Air New Zealand

Janet

PGA - Portugalia Airlines

Historische gebruikers
Luchtvaartmaatschappijen die hebben gevlogen met de Beech 1900:

Air Namibia

Avior Airlines

Continental Airlines

Evergreen International Airlines

US Airways

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy