-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Londen Heathrow (LHR / EGLL)

Londen Heathrow (LHR / EGLL)

Londen Heathrow is een van de belangrijkste luchthavens van de wereld. Een groot aantal luchtvaartmaatschappijen vliegen van en naar LHR. Het is de grootste luchthaven van Europa en is erg populair onder de vliegtuigspotters. Volgens sommige is Londen Heahtrow een van de slechtere luchthavens om te spotten, maar voor velen staat deze luchthaven hoog op de lijst. De beveiliging rondom Londen Heathrow is vrij streng, maar de onderstaande plaatsen moeten geen problemen opleveren tijdens het vliegtuigspotten op Londen Heathrow (het zijn geen officiële plaatsen).

Algemeen

Londen Heathrow heeft twee start- en landingsbanen die de gehele tijd gebruikt worden. Als runway 27L/27R gebruikt worden voor het landen, zijn tussen 06.00u en 07.00u beide banen in gebruik voor het landen. Na 07.00u wordt runway 27L gebruikt tot 15.00u. Daarna wordt runway 27R gebruikt voor het landen. Deze combinatie veranderd elke eerste dag van de week (de ene week is runway 27L in de ochtend voor landen, de andere week 27R) Als runway 09L/09R gebruikt worden voor het landen en opstijgen, is runway 09L altijd voor het landende vliegverkeer en runway 09R voor het opstijgen.

Spotten

1. Myrtle Avenue 
Het grasveld dat bij de straat Myrtle Avenue ligt is de bekendste plek om te spotten sinds de sluiting van het observatiepunt in de Queens Building. De spottersplek is een grasveld dat bij de approach van runway 27L ligt. Vliegtuigen die landen op runway 27L zijn vanaf hier goed te fotograferen. Dit is ook een van de veiligste plekken om te spotten: de politie en de BAA security komen u hier niet lastig vallen. Een nadeel is wel dat u dicht op de vliegtuigen staat en deze pas laat te zien zijn in verband met de bomen die hier staan.

2. A30 
Als u aan de andere kant van de doorgaande weg gaat staan (u staat tussen de hoofdweg en de ventweg), kunt u de vliegtuigen wat meer van de zijkant zien. Als u een ladder of trappetje bij heeft kunt u foto’s maken van de vliegtuigen die bij de onderhoudshangaars staan. Het nadeel is wel dat u hier veel last kan hebben van de lichtmasten die hier staan. Op deze plek heeft u een korte lens nodig, alles wat groter is als een Boeing 757 heeft minder dan 100mm nodig.

3. Bedfont Town Football Club Field
Spot 3 is veel rustiger als spot 1 (Myrtle Avenue) en u ziet de vliegtuigen aankomen als deze gaan landen op runway 27L. Zelfs de vliegtuigen die gaan landen op runway 27R zijn vanaf hier te zien (welliswaar ver weg). Heeft u een grotere lens (70mm of 100mm), dan is deze plek beter geschikt. U staat hier namelijk verder van de vliegtuigen als bij spot 1.

4. Crash Gate
Om 15.00u wordt er gewisseld van baan en wordt runway 27R gebruikt voor het landen (indien in de ochtend geland wordt op runway 27L en als de wind uit de geode richting komt). Om bij spot 4 te komen neemt u de weg die langs het hek van het vliegveld loopt. Om hier vanaf spot 3 (Bedfont Town Football Club Field) te komen loopt u terug richting het BP tankstation. Hier steekt u de hoofdweg over en loopt u voorbij Hatton Cross richting de onderhoudshangaars. Net na Hatton Cross ligt een rotonde waar u rechts gaat. U volgt deze weg en aan de linkerkant liggen de hangaars van British Airways. Vervolgens komt u bij een T-kruising waar u linksaf gaat. Na enkele honderden meters is de crashgate aan de linkerkant van de weg. Als u met de auto bent, dan kunt u deze het beste bij spot 5 parkeren.

Vanaf spot 4 heeft u zicht op alle vliegtuigen die gaan landen op runway 27R. U ziet de vliegtuigen van ver aankomen en als het helder is ziet u de vliegtuigen de approach opdraaien. Hier heeft u genoeg aan een 70-300mm lens.

5. Parkeerterrein
Spot 5 ligt enkele honderden meters vanaf spot 4 (Crash Gate). Om bij spot 5 te komen volgt u de aanwijzingen naar spot 4, maar u blijft de weg volgen. Deze maakt een bocht naar links en net na de bocht ligt aan de rechterkant het parkeerterrein. U staat hier dichter bij de vliegtuigen, die hier nagenoeg recht over u heen komen.

6. Renaissance Hotel
Vanuit Renaissance Hotel kijkt u uit over runway 27R/09L. Dit hotel ligt ten noorden van het vliegveld, tegen het hek aan. Om vanuit uw hotelkamer te kunnen spotten moet u een kamer hebben op minimaal de derde verdieping. Vanaf de hotelkamer zijn foto’s te maken van al het vliegverkeer op de 27R/09L. Het is niet de beste plek om te spotten, maar mochten de weersomstandigheden goed zijn, dan is dit wel een goede plek.

Het eerste nadeel is de kosten van een kamer. Een kamer reserveren kost meer dan £90. Ten tweede, het hotel ligt ten noorden van het vliegveld dus u heeft de zon altijd voor u. In de winter kunt u deze plek vergeten aangezien de zon niet ver genoeg door draait. In de zomer is deze plek pas vanaf 17.00-18.00u geschikt. Spot 6 is het beste geschikt als runway 27R gebruikt wordt voor het landen. Wordt runway 27R gebruikt voor het opstijgen, dan zijn alleen foto’s mogelijk van de taxiënde vliegtuigen.

7. 09L Arrival
Nadat terminal T5 voltooid was, is er aan de zuidzijde van runway 09L een grasveld ontstaan. Als runway 09L/R in gebruik zijn, is dit een goede plek om het vliegverkeer te volgen. Vanaf hier is het vliegverkeer voor zowel beide banen te zien. U kunt hier het beste spotten vanaf 10.00u tot ongeveer 15.00u. Rond 17.00u staat de zon in de zomer haaks op de baan zodat foto’s maken vrij lastig wordt. Pas vanaf ongeveer 19.00u staat de zon achter u.

Om hier met de auto te komen volgt u de M25 vanaf terminal T4. Ga bij de eerste rotonde links. U kunt de auto aan de kant van de weg parkeren (eigen risico). Spot 7 is ook lopend te bereiken vanaf terminal T5.

8. Terminal T5
Spot 8 is op de bovenste verdieping van terminal T5. Dit is een klein café vanwaar u uitzicht heeft over al het landende en vertrekkende verkeer op runway 09L. Vanaf hier zijn verschillende stands van British Airways A319/A320’s te zien.

9. Esso tankstation
Spot 9 is een van de beste plekken om foto’s te maken van de vertrekkende vliegtuigen op LHR. Deze plek ligt aan de Southern Perimeter Road, vlakbij het Esso tankstation (winkel en toilet aanwezig). Dit is een goede plek om de vliegtuigen die opstijgen vanaf runway 27L vast te leggen. Deze plek is geschikt vanaf ongeveer 10.00u tot het einde van de middag en u heeft hier minimaal 70mm nodig.

Als u hier met het openbaar vervoer wilt komen, dan dient u bus 203 vanaf Hatton Cross richting Staines te nemen. Stap uit bij het tankstation bij de kruising Bedfont Road en Clare Road. Volg de Bedfont Road voor 60-100 meter en ga dan rechts, de Riverside Road in. Aan het einde van de weg is een pub genaamd ‘Rising Sun’. Hier kunt u ook foto’s maken en om vanaf hier bij het tankstation te komen gaat u rechts de Southern Perimeter Road in (via Oaks Road). U kunt deze route ook met de auto doen.

10. Southern Perimeter Road
Spot 10 ligt dichterbij terminal T4 dan het Esso tankstation. Er is genoeg parkeergelegenheid bij de ‘Rising Sun’, op de hoek van Oaks Road en Riverside Road. De brug die tussen Oaks Road en Riverside Road ligt is een fijne plek om foto’s te maken van de kleinere vliegtuigen. Voor de ‘heavies’ moet u de rivier een stuk volgen, voorbij de Southern Fuel Farm. Langs de Southern Perimeter Road staan lichtmasten, maar de ruimte hier tussen in is groot genoeg. Voor de ‘heavies’ heeft u hier genoeg aan een 100-200mm lens, voor de kleinere vliegtuigen (vanaf de brug) een 200-300mm lens.

11. Northern Perimeter Road
Deze plek light aan de Northern Perimeter Road, op het punt waar de short-haul vliegtuigen roteren. Spot 11 is 5-10 minuten lopen vanaf het Visitor’s Centre en het Renaissance Hotel. U heeft hier een 100-200mm lens nodig.

12. Southern Perimeter Road
De Southern Perimeter Road is een goede plek om foto’s t maken als opgestegen wordt vanaf runway 09R of als vliegtuigen gaan opstijgen vanaf 27L. Spot 12 ligt langs de Southern Perimeter Road en is ongeveer 10 minuten lopen vanaf Hatton Cross. Deze plek heeft wel enkele nadelen: u kunt last hebben van heatwaves en er kunnen metalen hekken in de weg staan. Hier heeft u genoeg aan een 50-200mm lens.

13. 27R Threshold
Spot 13 is een goede plek om foto’s te maken, maar dan alleen bij bewolkte dagen (of ’s avonds in de zomer). U staat hier dicht bij de vliegtuigen die de 27R opdraaien om op te stijgen. U heeft hier genoeg aan een 50-150mm lens. Het nadeel is wel dat u door het hek foto’s moet maken en dat hier metalen platen hangen.

Media


(c) Piotr Banaszak

De volgende spottersplekken komen voor in het filmpje:

  • Spot 7: 0:00 - 1:36min
  • Spot 1: 1:36 - 4:15min
  • Spot 7: 4:15 - 5:13min
 
Laatste update: -
ICAO/IATA code: EGLL / LHR
Stad: Londen
Runway(s): 09R/27L, 09L/27R
EGGL spot 6 A.net - Wim Callaert

Airliners.net - Wim Callaert (spot 6)

EGLL spot 3 Ruud Bouwknegt

Air New Zealand B747 gemaakt vanaf spot 3 (Ruud Bouwknegt).EGLL spot 3 Ruud Bouwknegt

Air France A380 trainingsvluchten (spot 3, Ruud Bouwknegt).

Zonsopkomst/-ondergang

Frequenties

Approach: 119.725
  134.975
Tower: 118.5
  118.7
Ground: 121.9
  121.7
Director: 120.4
Delivery: 121.975

EGLL spot 3 Ruud Bouwknegt

Air India boeing 777-300ER landt op runway 27L (Ruud Bouwknegt).

EGLL Spot 3 Ruud Bouwknegt

Emirates A380 opgestegen vanaf 09R, gemaakt vanaf spot 3 door Ruud Bouwknegt.

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy