-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Spotten op Hamburg Finkenwerder

De plannen om samen met Niels (mede-oprichter Aviationinfo.nl) naar de luchthaven Hamburg Finkenwerder te gaan waren al in 2012 gemaakt maar uitgesteld tot eind mei 2013. Op donderdag 30 mei zou deze korte trip naar Hamburg op de planning staan. Finkenwerder staat bekend om het feit dat Airbus hier een fabriek heeft zitten. De Airbus A380 wordt in Toulouse geassembleerd om vervolgens in Finkenwerder voorzien te worden van kleurenschema en interieur (niet alle luchtvaartmaatschappijen laten dat in Finkenwerder doen, in Toulouse gebeurd dit ook). Ook zit hier de productielijn van de A320-familie.

Aangezien het vanuit Haarlem 4,5 uur rijden is en we rond 08:30 op Finkenwerder wilde zijn, hebben we besloten om donderdagavond eerst op Schiphol nog een tijdje te spotten. Uiteindelijk loonde dit de moeite en hebben we een aantal leuke kisten gezien: Embraer EMB-120 Brasilia van Swiftair, Transavia met Sunweb stickers en Norwegian met Wireless Internet reclame.

EC-JBE Swiftair R Bouwknegt LN-DYU Norwegian R Bouwknegt

Omstreeks 19:30 uur zijn we richting Enschede vertrokken waar we de nacht doorbrachten in het Conferentiehotel Drienerburght. Na een redelijk kort nachtje zijn we om 05:30 uur aangereden richting Finkenwerder. Gelukkig was het onderweg niet druk en na 3 uurtjes rijden waren we aangekomen in een zonnig Finkenwerder. De weersvoorspellingen voor die dag waren zeer gunstig: veel zon en bijna geen wolken.

Al snel kwamen meerdere spotters naar de bekende spottersplek die langs de baan ligt en kwam het eerste vliegtuig van die dag aan; de D-ASTY van Germania. Germania voert twee keer per dag vluchten uit voor Airbus tussen Toulouse en Finkenwerder.

Ondertussen was er aardig wat activiteit bij het Delivery Center en al snel ging de Tiger Mandala Airlines (reg. PK-RMU) er uit voor de delivery flight richting Dubai. Al snel kwam de D-AUBS (msn. 5638) van easyJet tevoorschijn om een testvlucht te gaan maken gevolgd door de D-AUBP (msn 5630) van Beijing Capital Airlines. Gemiddeld duren deze vluchten twee uur. Ondertussen een Airbus A321 van US Airways bezig met een engine test. Vervolgens ging deze terug naar het Delivery Center om een aantal uurtjes later een RTO (Rejected Take Off) te doen.

 

PK-RMU Mandala R Bouwknegt D-AUBP Capital Airlines R Bouwknegt

Een andere reden om naar Finkenwerder te gaan is de kans om de Airbus A300ST Beluga’s van Airbus te zien. Airbus heeft een vloot van vijf van deze kisten en gemiddeld genomen is er kans om twee Beluga’s per dag te zien. Wat Finkenwerder zo leuk maakt is dat je maatschappijen ziet die je anders nagenoeg nooit meer tegen gaat komen. Na de komst van de Beluga gingen twee vliegtuigen er uit voor testvluchten: de A321 van Sichuan Airlines en de A320 (met sharklets) van de Australische maatschappij Jetstar. Ook de A320 van de Japanse luchtvaartmaatschappij Peach Air was een aangename verrassing. Deze werd bij het andere Delivery Center aan de noordkant van het vliegveld neergezet, samen met de A320 van Chongqing Airlines.

In de morgen hadden we al vernomen dat rond 15:00 uur de Airbus A380 van British Airways een testvlucht ging maken. En inderdaad, omstreeks 15:00 uur werd de A380 klaar gemaakt voor een vlucht, maar al snel bleek dat het hierbij ook om een RTO ging en helaas geen vlucht.

F-WWAY R Bouwknegt

Hierna hebben we besloten om eerst naar het hotel te gaan om in te checken en ons even op te frissen. Het Auszeit Garni Hotel Hamburg ligt in het plaatsje Harburg, ongeveer 25 minuten rijden van Finkenwerder. Het is een kleinschalig hotel. Ruime kamers en vriendelijke personeel, maar helaas was er geen restaurant om ’s avonds te eten. Dan maar naar de McDonalds om het mee te nemen naar Finkenwerder. Op het moment dat we aan komen rijden gaat een andere Beluga net naar de baan taxiën om op te stijgen. Deze keer geen witte, maar een met Airbus stickers er op. Na het vertrek van de Beluga kwam de nieuwste Vueling tevoorschijn, deze ook voorzien van Sharklets. De EC-LVT ging er uit voor de Delivery Flight naar Barcelona El Prat. Vervolgens verscheen er aan de horizon een stipje en al snel bleek dit de tweede Jetstar van de dag te worden. Echter was deze niet voor de Australische Jetstar te zijn, maar voor de dochteronderneming Jetstar Asia Airways. Deze kwam uit Toulouse en zou in Finkenwerder verder afgemaakt worden. Hierna werd het al snel erg rustig en zijn we naar de andere kant van het vliegveld gereden om het vertrek van de Germania vast te leggen. Vervolgens naar het hotel gereden om van de welverdiende nachtrust te genieten.

EC-LVT Vueling R BouwknegtF-WWIL Jetstar Japan R BouwknegtD-ASTZ Germania R Bouwknegt

De volgende dag hebben we eerst in het hotel gegeten en daarna naar de supermarkt gereden die naast het hotel ligt. Hier hebben we onze lunch gehaald en vervolgens doorgereden naar Finkenwerder waar het extreem mistig was. Op zaterdag is er op Finkenwerder meestal niet heel veel te beleven, maar we hadden geluk dat de A320 van Volaris een engine test aan het doen was. Dit hebben we even aangekeken en daarna zijn we maar doorgereden naar Hamburg International Airport. Hamburg Fühlsbuttel ligt op ongeveer 30 kilometer van Finkenwerder en het overgrote deel van het vliegverkeer wat daar komt is Lufthansa en Air Berlin. Als eerste zijn we naar het Café to Fly gereden, vanwaar je een mooi uitzicht hebt over runway 15/33. Runway 33 werd gebruikt voor het opstijgen en runway 05 voor landen. Voor de landende vliegtuigen kan je goed op de brug van de Flughafenstrasse staan.

Rondom de luchthaven hebben we verschillende locaties aangedaan maar rond het middaguur toch terug gereden naar Finkenwerder. En wederom hadden we weer geluk! Beluga nummer 4 was geland en deze werd dan ook al snel uitgeladen en weer voorzien van een nieuwe lading cargo.

YR-TIB R Bouwknegt

Rond 14:00u begonnen aan de terugreis naar Nederland, maar na ongeveer 20 kilometer onze vrienden van de ANWB moesten bellen. 1,5 uur gewacht op de ADAC om vervolgens vast te stellen dat de roetfilter van de katalysator voor 70% gevuld was en niet wou verbranden/legen…..(tot zover mijn kennis van auto’s). De auto gaat dan over in “veilige modus” en hierdoor kan je dus (1) niet harder dan 120km/u en (2) niet de cruise control gebruiken. Dan maar met 110km/u naar huis rijden…..Eenmaal de Nederlandse grens over hebben we ons te goed gedaan aan een bord Zweedse gehaktballen met friet om vervolgens om 21:30u thuis te komen. Veel leuke dingen gezien, dus al met al een erg geslaagde trip.   

Foto's: Ruud Bouwknegt

Gerelateerde onderwerpen

Spottersgids Hamburg Finkenwerder (EDHI / XFW)

Delen

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy