-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Spotten op Parijs CDG en Parijs Orly

Na in mei Londen Heathrow en Hamburg Finkenwerder bezocht te hebben, werd al snel besloten dat Parijs Charles de Gaulle (CDG / LFPG) niet aan het lijstje mocht ontbreken. We hadden ook al besloten dat naast CDG we ook Orly gingen bezoeken. Afgelopen donderdagmiddag, omstreeks 15:30u reden we richting Parijs. In het begin nog wat regen, maar bij Antwerpen was het al goed weer. We hadden verwacht nog wel wat file onderweg te hebben, maar hebben nergens last van gehad. Om 19:30u kwamen we bij ons hotel in Le Mesnil-Amelot aan. Ons hotel, het Campanile Hotel, ligt aan de oostkant van de luchthaven, tussen de twee noordelijke en twee zuidelijke banen. Aan de westkant liggen ook hotels, maar aangezien er westerwind was voorspeld hebben we besloten om hier het hotel te nemen.

Voor twee nachten betaalden we €100, maar dit was ook wel te zien aan de kamers. Het hotel ziet er prima uit, de kamers zijn schoon, maar het is eenvoudig ingericht (tja.. wat heb je nog meer nodig dan een bed, douche en wc..). Al met al mochten we dus niet klagen. Die avond werd er vanuit het westen opgestegen en konden we vanuit de hotelkamer enkele vliegtuigen zien vertrekken, waaronder een Austrian Airlines A321, FedEx MD-11F en Boeing 777F.

Vrijdag 16-08-2013

Gedurende de nacht was de wind niet meer gedraaid en kwam de wind nog steeds uit het oosten. Om aan de westzijde van de luchthaven te spotten heb je niet heel veel keus aan plekken om te staan. De noordelijke banen vielen al snel af aangezien we hier alleen het taxiënde verkeer zouden zien. Bij de zuidelijke baan hadden we een plekje gevonden en konden we het vliegverkeer goed zien landen op de onderste baan.

   

Omstreeks 12:00u hoorde we op de ATIS dat de wind dusdanig gedraaid was dat er van baan gewisseld ging worden. Bij westenwind zijn er voor zowel de noordelijke twee banen als de zuidelijke twee banen een aantal plekken waar je kan staan. Deze keer besloten we naar de noordelijke banen te gaan aangezien ’s middags verschillende vliegtuigen van FedEx verwacht werden. De plek waar wij stonden ligt op ongeveer 5 minuten rijden van ons hotel; ongeveer 15 minuten vanaf de plek waar we ’s ochtends stonden. Je staat hier langs een rustige landweg en hebt zicht op de luchthaven en het landende vliegverkeer op de 27R.

   

We waren deze dag al vroeg begonnen en besloten om 16:30u dat het tijd werd om wat te eten en even boodschappen te doen. De echte reden hiervoor was dat tussen 18:00u en 19:00u verschillende maatschappijen komen die we graag wilde zien; China Eastern en Air India. Besloten werd om wederom naar de zuidelijke banen te rijden in de hoop dat deze maatschappijen hier zouden landen.

(c) Ruud Bouwknegt

 

Na de aankomst van de China Eastern besloten we om terug te gaan naar het hotel.

Zaterdag 17-08-2013

Dit is alweer de laatste dag op Parijs CDG. Aangezien we wisten dat we de Thai en Singapore A380 gingen missen besloten we iets later weg te gaan bij het hotel. Na het uitchecken zijn we naar de zuidelijke banen gereden in de hoop nog een aantal Air France heavies te zien. De Air Austral was vertraagd waardoor we deze gelukkig nog mee konden pakken. Je ziet ze immers niet vaak.

Omstreeks 09:30u reden we naar de noordelijke banen omdat hier eigenlijk altijd Air Transat landt. Deze kwamen vier keer in de ochtend, met de A330 en A310.

   

In de middag wisselde we weer van baan omdat de Aeromexico Boeing 767 om de zuidelijke baan (runway 26L) ging landen. Na de Aeromexico zijn we richting Orly gereden om daar de zondag door te brengen met spotten. Orly ligt aan de zuidkant van Parijs en ligt ongeveer 50 kilometer van CDG. We verbleven in het Superior Orly Hotel, dat aan de zuidkant van de luchthaven ligt. Na ingecheckt te hebben zijn we naar de Carrefour gegaan om daar ons avondeten te halen en nog wat boodschappen te doen voor de volgende dag.

   

Zondag 18-08-2013

Het weer op Orly was in de loop van de week veranderd van mooi zonnig weer naar zwaar bewolkt en regen. We bereiden ons dan ook voor op een dag in de regen, maar bij het gaan van de wekker was het minder slecht dan we gedacht hadden. Na een ontbijt in het hotel en uitgecheckt te hebben zijn we aan de oostkant van de luchthaven gaan kijken of daar een plekje is waar je kan spotten. Uiteindelijk vonden we een plekje langs de doorgaande weg waar op zondagochtend nauwelijks verkeer op was. Je staat hier iets lager als de baan en je ziet de vliegtuigen pas laat aan komen.

   

Ons doel was om een aantal Corsair en Air Caraibes te zien. Ook de Openskies Boeing 757’s mochten niet ontbreken. Echter het hoogtepunt van de dag was de IL-96 van Cubana die om 12:30u zou komen.

Na de Cubana zijn we richting Nederland gereden. Naarmate we dichter bij de grens met België kwamen werd het weer ook steeds beter. Onderweg in Frankrijk nog wat buien gehad, maar vlakbij Lille klaarde het helemaal op en werd het mooi weer. Al met al hebben we een mooie trip gehad. Spotten op CDG kan volgens ons het beste met westenwind, op Orly is oostenwind handiger voor het spotten.

   

Foto's: Ruud Bouwknegt
 

Toestemming

Om op de luchthaven Parijs Charles de Gaulle (CDG / LFPG) en Parijs Le Bourget (LBG / LFPB) te mogen spotten heeft u toestemming van de politie nodig. Zonder deze toestemming kunt u worden weggestuurd of een boete o.i.d. riskeren. Klik hier voor extra informatie over het aanvragen hiervan.

Gerelateerde onderwerpen

Spottersgids Paris Orly (ORY / LFPO)

Delen

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy