-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Fotoverslag Oostwold Airshow 2015

OOSTWOLD - Dit jaar werd de Oostwold Airshow op 1e en 2e Ponksterdag georganiseerd. Net als voorgaande jaren, was ook dit jaar een groot aantal vliegtuigen naar het Groningse vliegveld afgereisd. Na aankomst op het vliegveld eerst eventjes de statics afgelopen. De vliegtuigen staan op een ruime afstand van elkaar, waardoor fotografie prima te doen is. Zo stonden de Rockwell OV-10 Bronco (links) en de Yakovlev Yak-52 (rechts) in een prachtig zonnetje. De OV-10 zou later op de dag ook nog een demo verzorgen.

 

Ook een vrij zeldzame Cessna 195 was aanwezig (linksonder). Dit vliegtuig werd in 1945 ontwikkeld, net na het einde van de Tweede Wereldoorlog. Het interior is voorzien van leren bekleding en geeft dit toestel een luxieuze uitstraling. Op Oostwold kon ook de Fokker S-11 worden bezichtigd (rechts). Hiervan waren vier machines aanwezig die ook een demo verzorgden onder de naam: Fokker Four. Het middelste vliegtuig, een Britse De Havilland DH-82 Tiger Moth, vloog met een soortgelijk vliegtuig en een Piper Cub een korte demo. Het kan haast niet beter om deze oude vliegtuigen nog in zo'n perfecte staat te zien vliegen. Wat wil je als vliegtuigliefhebber nu nog meer? 

  

En ja hoor, daar staat ze dan, de eerste Boeing Stearman (midden). Een zeer goed behouden exemplaar met een stermotor die een houten tweebladige propeller aandrijft. Helaas was dit vliegtuig niet vliegend te zien, maar twee andere Boeing Stearmans van het Wingwalker Demo Team maakten daar later op de dag verandering in. Links is een Noorduyn A-6 Harvard te zien, rechts een Cessna 172 die rondvluchten verzorgde boven het Groningse landschap.

  

En toen begon de airshow. Een Duitse Extra 300 steeg op met een lading witte rook achter zich. Dit kleine vliegtuigje moet worden onderschat. De enorme G-krachten die komen kijken bij dit soort bewegingen zijn intens en kunnen oplopen tot wel 9G, ofwel 9x de zwaartekracht. 1G is normaal, waarbij een mens van 80 kilo ook echt 80 kilo weegt. Bij 9x weegt een persoon 9x80 kilo en zijn alle bewegingen dus een stukje lastiger om te maken. Een hele kunst dus om dit soort manoeuvres uit te halen met een vliegtuigje dat nog geen 750 kilo weegt. 

Een leuk weetje is de driehoekjes aan de vleugeluiteinden. De piloot houdt deze goed in de gaten om te beoordelen of hij in een hoek van 45 graden vliegt of juist recht (omhoog). Na een demo van zo'n 10 minuten landde dit Duitse sportvliegtuigje weer, en ging de volgende demo van start, een vliegtuig uit de Tweede Wereldoorlog: de Supermarine Spitfire.

  

Nadat de Supermarine Spitfire was geland, gingen twee Boeing Stearmans de lucht in. Kenmerkend aan deze twee vliegtuigen waren de twee danseressen. Hoewel we dit tegenwoordig niet zo vaak meer mogen ervaren, was dit 80 jaar geleden toch wel heel anders. Toen waren dit soort shows "mode".

  

De Traumahelikopter van de ANWB, beter bekend als Lifeliner kwam ook nog even langs. De nadruk ligt hierbij echt op 'even'. Want binnen 10 minuten moest de helikopter opstijgen voor een noodgeval. Op deze foto komt het toestel binnen.

Na een pauze van zo'n anderhalf uur, ging de airshow weer verder met een tweemotorige OV-10 Bronco. Verbazingwekkend hoe dit vliegtuig binnen 400 meter was opgestegen. Landen ging nog sneller, ongeveer 300 meter. Dit kenmerkende vliegtuig heeft vroeger voor de Duitse en Amerikaanse luchtmacht gevlogen. Het vliegtuig hieronder draagt een fictieve luchtmacht, die van Beieren in Duitsland. "Super toll!"

 

Hieronder nog een aantal foto's van de rest van de dag, met van links naar rechts een De Havilland DH-82 Tiger Moth, een Noorduyn Harvard van de Amerikaanse Luchtmacht en een Britse Supermarine Spitfire, afkomstig uit Duxford.

  

Delen

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy