-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

REPORT - Boeing 787-9 welkomstvlucht boven Nederland

SCHIPHOL - Zondag was het dan zover, de eerste vlucht voor de KLM met het nieuwe paradepaardje, de Boeing 787-9 Dreamliner. KLM heeft er even op moeten wachten, maar wat is ze mooi! De glimmende blauwe romp met een zonnetje, afgewisseld met flinke buien maar een prachtig licht. 500 gelukkigen die een ticket hadden bemachtigd beleefden de 787 ervaring tijdens drie speciale welkomstvluchten boven Nederland. Daarnaast waren ook (oud) KLM personeelsleden, verslaggevers en andere gegadigden aanwezig op dit drietal vluchten. En Aviationinfo.nl was er natuurlijk ook bij! 

Zelf waren we aanwezig op de derde vlucht, de KL9899. Op Schiphol was een speciale check-in balie aangemaakt voor de welkomstvluchten. Vanuit gate C21 werd je vervolgens per bus naar het platform gebracht waar de gloednieuwe 787 stond te 'shinen' naast een oude Douglas DC-3. Vlak voordat je de bus instapte werd er nog wel een goody bag overhandigd met daarin onder andere de Holland Herald, een KLM petje, een safety card, een lunch pakketje en een info sheet van dit toestel. Eenmaal aangekomen op het platform konden de foto's natuurlijk niet ontbreken. 

 

Via de trap het vliegtuig in, alwaar je uitkomt in de galley en je linksaf naar de Business Class en rechtsaf naar de Economy Class gaat. KLM voorziet haar Boeing 787-9s van 294 stoelen, waarvan 30 in Business Class, opgesteld in een configuratie van 1-2-1. KLM heeft gekozen om 48 stoelen in haar Economy Comfort te plaatsen welke is voorzien van 10 cm extra beenruimte en extra naar achteren kan worden gedaan. Deze stoelen staan net als de 'gewone' economy class stoelen opgesteld in een 3-3-3 configuratie. Het resterend aantal van 216 stoelen is opgesteld in de economy class.

De 787-9 is voorzien van KLMs nieuwste Business Class product - (C) Rutger Smulders

Economy Class cabine - (C) Rutger Smulders

Economy Class stoelen staan opgesteld in een 3-3-3 configuratie - (C) Niels Hager

Economy Class stoel close-up - (C) Niels Hager

Alle passagiers hebben toegang tot het kosteloze inflight entertainment systeem, dat net als bij de vernieuwde 777-200ERs en de nieuwste 777-300ERs voorzien is van een touch screen scherm. Naast de vele films, waaronder enkele Nederlandse, spelletjes, series en muziekalbums, kunnen passagiers ook met elkaar chatten. Hiervoor heb je enkel de stoelnummer nodig van de reiziger. Nieuw bij de 787 is ook de power outlet, waarvan er twee aanwezig zijn per drie stoelen. Wel hebben alle passagiers de beschikking over een persoonlijke USB-outlet. 

 

Eenmaal aan boord en de deuren dicht, begon de 787 z'n motoren te starten. Net als bij vele andere vliegtuigen gaat ook dit gepaard met iets meer geluid. En hoewel het geluid bij het opstarten van de 787 vrij luid was, daalde het niveau drastisch toen de beide General Electric GEnX motoren waren opgestart. Het geluidsniveau was zelfs zo laag, dat je bij het opstijgen elkaar gewoon kon verstaan wanneer je aan het praten was. Onze vlucht ging over Zuid-Holland en Zeeland, inclusief de Deltawerken. Er werd een kleine maaltijd, of eigenlijk meer een aperitief geserveerd in het teken van KLM en de nationale kleur, oranje. Het taartje met sinaasappel smaak werd geserveerd met een pakje sinaasappelsap en een flesje wijn die van een speciaal etiket was voorzien.

Het spelletje 'petje op, petje af' dat werd gespeeld met alle passagiers, zorgde voor een zeer leuke sfeer. Als hoofdprijs werd een schaalmodel van de Boeing 787-9 beschikbaar gesteld. Aan de hand van petje op, of petje af, konden de passagiers een aantal vragen beantwoorden die over de intercom werden gesteld. Na het spel werd weer koers gezet richting de luchthaven Schiphol en inmiddels was de zon al bijna onder wat voor prachtige plaatjes zorgde.

Een van de vele nieuwe eigenschappen bij de Boeing 787 Dreamliner is het grotere en het dimbare raam. En is dat nu een uitgelezen kans om bij een ondergaande zon deze 'feature' even uit te proberen. Aan de hand van het knopje 'donker' wordt het raam donkerder gemaakt. Op de donkerste stand wordt de hoeveelheid licht met ongeveer 40% gereduceerd. Ideaal voor nachtvluchten als passagiers toch uit het raam willen kijken. Ideaal aan deze eigenschap is dat de cabin crew vanaf hun controlepaneel alle ramen direct kunnen dimmen of kunnen verlichten. Dit is bijvoorbeeld voor starts- en landingen ideaal.

Na de zeer professionele landing werd het vliegtuig opnieuw begeleid door voertuigen van de luchthaven Schiphol. Vlak voordat het toestel inparkeerde op het platform werd zij onthaald door de brandweer, die ons verwelkomde met een watersaluut. Helaas was het weer tijd om uit te stappen en gedag te zeggen tegen de bemanning, die deze dag onvergetelijk had gemaakt. Het was ook nog even mogelijk om door de Business Class te lopen en de moderne cockpit te bezichtigen. Nieuw bij de Boeing 787 is het Head Up Display (HUD). Hierop wordt de belangrijkste informatie geprojecteerd zoals hoogte, snelheid en de stijg- of daalsnelheid. 

Watersaluut van de brandweer, onder begeleiding van voertuigen van Schiphol - (C) Tim van Donselaar

De 787 is weer terug op Schiphol! - (C) Tim van Donselaar

De cockpit van de Boeing 787 Dreamliner - (C) Rutger Smulders

Was je er ook bij? Of stond je naast de baan en heb je dit toestel gefotografeerd? Klik dan hier om kans te maken op een 787 schaalmodel

Maatschappij:
Toestel: Boeing 787-9
Vluchtnummer: KL9899 - (AMS-AMS)
Datum: 22 november 2015
   
Reisklasse: Economy Class
Stoelnummer: 16H - Voor een goed uitzicht op de vleugel is deze stoel niet ideaal
   
Algemeen:
Beenruimte:
Service:
Maaltijden: N.V.T.

 

Delen

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy