-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Configuratie

In de civiele luchtvaart spreekt men vaak over de configuratie van een vliegtuig. Dit houdt in, hoe het vliegtuig is ingedeeld qua klassen en stoelen. Sommige luchtvaartmaatschappijen hebben bij diverse vliegtuigen een vaste configuratie, maar andere maatschappijen zijn hier soepeler in. Dit wordt vooral veel in Europa en de Verenigde Staten gedaan. Hier is het verschil in Economy Class en Business Class slechts gering. Denk bijvoorbeeld aan een gereserveerde stoelen tussen het gangpad en het raamkant. Luchtvaartmaatschappijen kunnen dan, afhankelijk van het aantal reserveringen, meer of minder business class stoelen toevoegen door simpelweg een gordijn of tussenschot te verplaatsen. Hiermee verandert ook de configuratie.

Bij sommige vliegtuigen is het zelfs mogelijk dat stoelen worden verwijderd waardoor ruimte plaatskomt voor vracht. Een van de vliegtuigen waarbij dit regelmatig gebeurd, is een Boeing 747-400 Combi. In volledige passagiersconfiguratie kunnen bijvoorbeeld 425 passagiers mee, en in combi configuratie slechts 275. De indeling staat dan aangegeven door middel van het aantal stoelen per klasse, in dit geval 42C/36J/197Y. 

C-Class betekent in de luchtvaart altijd Business Class. Y-Class betekent altijd Economy Class. F-Class staat voor First Class; maar veel luchtvaartmaatschappijen hebben geen first class. Daarnaast zijn er ook tientallen 'premium' stoelen, hiervoor wordt vaak J gebruikt. Echter zijn luchtvaartmaatschappijen hierin vrij om te kiezen.

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy