-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Flaps

Een flap is een verlengstuk van een vleugel die in veel gevallen worden ingesteld voor de take off en bij de landing. Deze verlengstukken zijn er om meer lift aan het vliegtuig te geven, dus verander je de stand van de vleugel. Doordat je je vleugel langer maakt ontstaat er een grotere vleugel die dus meer lift produceert. Dit resulteert in een vleugel die ook bij lagere snelheden nog genoeg lift produceert.

Hoe harder een vliegtuig gaat, hoe sneller de lucht over de vleugels gaat en des te meer gewicht het vliegtuig in principe kan dragen. Als je een volle B747 tijdens de take off geen flaps zou geven, heb je niet genoeg aan startbaan van 3 of 4 kilometer lang, maar mét flaps ben je na 2,5 á 3 kilometer al los. Ook tijdens de landing worden ze gebruikt, al is er veel verschil in gewicht, de brandstof is uitraard verbrand. Maar tijdens het landen gaat de snelheid weer zoveel terug dat je de flaps nodig hebt om weer meer lift te krijgen, maar ook een soort rem doordat de luchtweerstand groter word. Een flap kan je niet zo maar uitzetten aangezien je dan een afbreek gevaar gaat krijgen, dit moet je niet hebben want dan kan je veel problemen met het landen krijgen, of je moet met een veel hogere snelheid gaan landen wat weer kans geeft op problemen aan je landingsgestel. Dit laatste wil je natuurlijk niet hebben.

Bij veel vliegtuigen heb je ook slats. Dit zijn ook een soort flaps maar deze zitten aan de voorkant van de vleugel. Ook deze vorm geeft weer meer lift omdat je de vleugel dan aan de voorkant langer maakt en ook de luchtstromingen over de vleugel geheel veranderd.

Sommige flaps hebben een soort van "gaten/gleuven" in de flap, dit helpt de luchtstroom te ontsnappen en dat kan weer meer lift geven en de kans op afbreken te verminderen. Ook worden vaak niet alle flaps graden/standen gebruikt omdat het eventueel meer overlast zou kunnen geven op de grond, en het scheelt vaak ook brandstof en weerstand. Bij het brandstof onderdeel word tegenwoordig veel nagedacht omdat het tegenwoordig steeds schaarser word. Natuurlijk is het soms noodzakelijk om wel alle flaps te geven omdat je dan te maken kan hebben met een korte baan, en dan kan je uiteraard doordat de vleugel langer is en meer lift geeft met een lagere snelheid vliegen.

Opmerking: Niet alle vliegtuigen zijn voorzien van zogenaamde verlengstukken. Veel kleinere vliegtuigen zetten alleen een gedeelte van de vleugels in een andere hoek. Dit gebeurt onder andere bij de Cessna C172.

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy